lørdag 14. september 2013

En liten gjennomgang av hvor langt/kort jeg og Alma har kommet i treninga p.d.d.

SPOR: går veldig nøye, har bra drag i lina, markerer nå gjenstander. Vel og merke når jeg følger med. Må holde godt igjen, hele tiden føle i lina, når jeg merker en liten nøling, spesielt når hun "setter igjen bakbeina", så må jeg vær obs. Jeg kan spørre "er det noe der?", så leter hun opp pinnen og kommer til meg med den. Pinnene kan være på ca. 4-5 cm lengde. Siste spor markerte hun fint, i høy lyng, en slik pinne. Jeg starter å rose når jeg er sikker på at hun markerer pinne. Hun "MÅ" ha FAVORITTLEKA si som belønning. Kan godta kong, men ellers kan det være. Leverpostei er godkjent. ;-)
Å merke med klesklype der det er pinne har jeg sluttet med, da jeg ble mer opptatt av hvor merkingen var enn å følge med på Alma. Ble mye lettere å lese henne da vi sluttet med det.

FELTSØK: Har, til nå, hatt stor fart ut og søker, og raskt inn igjen med gjenstander.
De to (nest) siste gangene har vi klødd oss litt i hodet, da hun løper raskt ut, (ser ut som hun) søker, men overser gjenstander. Begge gangene har det vært hunder i feltet før henne, så det virker som hun sjekker hvor de har vært. Men det HAR vært hunder før henne tidligere også....
Sist gang vi trente (torsdag) fikk hun finne de to dummyene vi startet feltsøktreningen med. Det gikk greit.

RUNDERING (SÖK): har ikke noen å trene sammen med for øyeblikket, så det har bare vært trening av melding på banen. Noe som går ganske fint. Hun henter løsbittet i full fart, og får løpe ut igjen og leke med figuranten. Sist vi trente dette brukte figuranten favorittleka hennes, og dro henne opp litt vel mye, med den følgen at Alma ikke ville slippe... ;-)

LYDIGHET:
Tannvisning: går veldig fint. Hun KAN trekke seg litt første gangen med fremmede, men det kommer seg fort.
Fvf/lineføring: vi trener vendinger, 90 grader venstrevendinger, tempovekslinger, sakte, spring. Jeg bruker fortsatt mest håndtegn for "på plass". Leder inn på plass. Starter oftest å gå uten kommando, alt for å unngå å mase fram lyd :s .
Innkalling: har ikke trent så veldig mye på det i det siste. Mest valpeinnkalling (noen holder henne) for bra tempo, og leder inn på plass.
Ligg: Har jobbet mye for å få rask nedligg. Og nå legger hun seg raskt. Ikke alltid i rett posisjon, gjerne da på skrå med bakenden ut fra meg. Overgangen fra jeg sto foran henne til å være i utgangsstilling har kanskje gått litt for fort. Men oftest legger hun seg rett... :-)
Bli liggende: trener med utfordringer. Kaster kong/leker rundt henne, beveger meg hit og dit. Hun er flink. Bortsett fra når jeg drar litt i lina, da reiser hun seg. Hvis jeg "løfter" henne i halsbåndet, så ligger hun og får ros for det. Men trekking i lina blir for sterkt for henne,... foreløpig.
Fellesdekk: har skjedd et par ganger at hun har kastet seg opp fra ligg og sagt BØØØ til sidemann. Ikke morsomt. Fikk trene på dette hos Elisabeth S. sist vi var der. Odin, en 12 år gammel border collie, fikk være "sidemann". Alma tok læring, og så ut til å skjønne at hun skulle ligge, selv med en Odin gående rundt seg, liggende ved siden av osv. Hun ble i alle fall stødigere etter hvert i økta.
Stå: jeg rygger og sier "stå", samtidig som jeg kaster godbit over hodet til Alma. Hun har begynt å reagere på kommandoordet nå, og stanser før jeg kaster godbiten. Vi prøver også det samme når hun går ved siden. Ikke like lett, men det kommer. Jeg veksler litt med å si stå, stanse og gi henne godbit i munnen...
Hun kan delvis også "bli stående".
Hinder: vi trener vekselsvis på "fremad hopp", der hun sitter i utgangsstilling, jeg kaster kongen over hinderet, jeg sier "hopp".... og hun hopper og tar sin belønning. Og der hun blir sittende mens jeg går på andre siden av hinderet og sier "hopp på plass". Hun kommer inn i utgangsstilling, med min ledende hånd....
Apport: Er godt i gang. Hun kan hente og komme inn på plass, uten tygging.
Har fått beskjed om å holde henne i halsbåndet når jeg kaster ut, for å få bra tempo ut.
Jeg bytter mellom å la henne avlevere på kommando "takk", eller at jeg roser og sier "ja" og kaster/lar henne ta en kong/leke/godis. Apportbukken får hun da selv bestemme om hun vil slippe.

BUDFØRING:  hun har ganske god forståelse av øvelsen. Veksler med å løpe rett i lek (spesielt hos nye figuranter, da hun av og til kan reagere litt på dem med å bjeffe), eller at hun ledes inn på plass, og får sin belønning der, og ev. sendes tilbake til meg.

Noen fullt ferdige øvelser har vi, som sagt, ikke ennå, men vi er da i gang.
Vi deltar på miljøtreninger/lydighetstreninger i to klubber: Hamar og Omegn Hundeklubb og Elverum HK, samt brukstreninger i sistnevnte.
Vi får også privattimer hos Elisabeth Sønsterud. Noe vi kommer til å fortsette med, da det hjelper oss med å komme oss videre med ting. Og at vi får trygghet for at det vi gjør er rett.

Vi er nå påmeldt på lydighetskurs hos Jessica Svanljung helgen 5. til 6. oktober, og runderingskurs med Hilde Nordli 19. til 20. oktober.

Ellers drar vi stadig ut og miljøtrener.... i byen, i butikker (der vi får lov), hos veterinæren, på messer, turområder osv.
Hun kan innimellom reagere på folk... Synes de er skumle. Unger, derimot, søker hun ofte mot. Lener seg mot dem og vil ha kos og gir dem nusser.
Folk er skumlest der det er lite av dem, selvsagt. Jeg bruker å ha med en kong hun kan drive med og da går det oftest over....

Det var litt om hvor vi står per i dag. :-)


1 kommentar:

  1. Intressant läsning! Synd att ni inte kan komma den 19:e. Hoppas kurserna ni ska gå är bra!

    SvarSlett