onsdag 13. februar 2013

Gjør et forsøk med treningsdagbok

Siden siste innlegg her, har det skjedd mye. Kort fortalt: Cevita er borte, og Alma har kommet hit. Alma kommer, som Aiko, fra Sverige. Dog ikke fra samme kennel. Hun ble skadet i benet (brist) da hun var 9 uker gammel. Først nå kan hun løpe løs igjen.

Jeg skal nå framover forsøke å føre en liten treningsdagbok. Har prøvd dette før, og har vært flittig en stund, så har det dabbet av. Men NÅ skal jeg prøve igjen!

Sist lørdag oppsøkte vi Elisabeth ved Skogli Hundeskole for å få litt hjelp med treningen av Alma. Alma er nå, på torsdag, 15 uker. Og treningen har stått litt i stampe pga. skaden.

Jeg hadde skrevet ned på en lapp, for meg selv, hva jeg ville ha hjelp til denne dagen. Det var
-sosialisering. Kontrollere biting, hilsesituasjon osv. Tips rundt dette.
-lek/byttelek
-start på fri v fot, riktig posisjon

Jeg glemte å sjekke lappen mens jeg var der, men det var dette jeg fikk hjelp til pluss litt til :-). Samt at det ble snakket/diskutert rundt temaet "hva er det viktigste man lærer hunden sin?" ifbm at Elisabeth hadde et lite prøveforedrag om dette denne dagen.

Ang. bitingen, så skal vi bryte biting på andres hender og klær ved å dulte i henne, og når hun slipper og vender oppmerksomheten mot oss, rose og gi et alternativ f.eks. sitt. Og belønne når hun sitter. Og hun skal sitte til frikommando gis.

Vi skal fortsette å trene sitt.
Byttelek har jeg sett på som et lite problem, etter erfaring med Aiko, i det leken skal avsluttes og leken inndras. Aiko blir VELDIG "lei seg" da, og drar seg opp og blir litt småvoldelig. Men man tar i halsbåndet og tar leka. Slutt. ;-)

Vi fikk også innføring i starten på apporten. Få Alma i sitt, griper apport, vise fram godbit/putte i munnen og ta apporten når hun slipper taket. Huske på ikke for mange repetisjoner, kan få tygging.

JA! Jeg har visst vært borti det meste av dette før. Men må innrømme at rusta kommer fort på en gammel bil...

Siden da:
Sitt: hun setter seg når vi holder hånda fram med (eller uten) godbit.  Men tar ikke kommando helt ennå.

Ligg: Samme som med sitt.

Apport: Har prøvd en gang. Gikk noenlunde fint. Venter på ny apportbukk.

Innkomst: hun har hatt litt problem med å følge hånda, men det kommer seg. Sitter veldig fint når hun først er der.

Byttelek:  Det utvikler seg. :-) Må trene mer.

Biting: Ja, det går i positiv retning. Hun gir seg fortere og forventer et alternativ. Har brukt metoden når hun bjeffer på Aiko på andre siden av kompostgrinda. Det virker.

Det var alt for i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar