torsdag 11. november 2010

Fridag og brukslydighetstrening

Fri i dag! Sto opp tidlig for å mate hundene og gadd ikke å legge meg igjen! Klokka var straks halv 8 og denne tida er tross alt den beste delen av dagen! Fridagen blir jo også så herlig laaang når man begynner tidlig!

Grått vær i dag, med fuktig luft som frøs seg fast på trærne.

Det var heldigvis mest innendørs gjøremål som sto på tapetet, slik som klesvask (har vaskemaskin altså, men klærne må da puttes inn der osv.), rydding på kjøkkenet, lett rengjøring på badet. Men tur med hundene sto også på planen utpå dagen. En liten kikk på badloftet for å sjekke ståa hos musefellene: 0 fangst! Har ikke hørt noen aktivitet i veggene på en stund nå. Kanskje det er tomt? Tror ikke det, men det er lov å håpe!

Møtte Elisabeth og Erik på Elgstua i ettermiddag og tok middagen der. Skulle på brukslydighetstrening (langt ord!) på klubben i Elverum.

Treninga: Jeg må vel tilstå at jeg er noget vinglete. Har en stund trent uten særlig bruk av godbit og mest belønt med ros og kos. Det har vel bare til en viss grad fungert, han har stresset en del. Dårlig fokus, skrik og hyl og stress har vært en del av "hverdagen". Han responderer jo ganske godt når jeg stryker han langs sidene og  gir rolig ros, men det er vanskelig å holde på fokus. Vi virrer oss dessverre inn i en ond sirkel av dårlig fokus-masing-stress/pip-osv.

Treninga forrige torsdag besto masse av de negative utbruddene med napping i jakka, hyling og stress. Hadde ingen god følelse da vi dro hjem den kvelden.

I dag bestemte jeg meg for å kjøre mer belønning og bruke klikkeren mer. Startet med å klikke for alt i begynnelsen. Dette for å få opp fokuset mer. Hver gang Aiko så bort på noe (kunne være hva som helst og hvem som helst), så klikket jeg og ga godbit. Etter en liten stund begynte han å dreie fokus mer over på meg og da kunne vi gå fot med god fokus med bare litt klikk/godbit av og til. Det ga en god følelse å få han til å gå slik. Varierte også belønningen med ros og kos/stryk.

Tok små "pauser" på banen, der vi tok det med ro og jeg klikket for at han så avslappet ut. Ja, det høres vel sprøtt ut, men hva gjør man ikke.....?

Vi kjørte til slutt en runde med budføring på nesten alle hundene også. Jeg hadde vel ikke akkurat tenkt å prøve, men jeg ble nå pushet i gang. Gruer meg til denne stressøvelsen hver gang. "Vet" hva som "vil skje" og da gidder jeg ikke prøve. Ikke at det skal skje noe farlig, men det blir mye stress, hyl og skrik og tjuvstarter. Så man kan si at det er leeenge siden vi trente budføring sist.

Men i dag ble jeg jammen positivt overrasket, for en gangs skyld. Elisabeth var myndig mottaker og når Aiko kom til henne ba hun ham sitte og bli og så gikk hun noen skritt i fra og tilbake igjen. Før hun sendte ham. På første forsøket rakk han å stikke, men andre forsøket gikk veldig bra! Han ga ikke så mye lyd heller. Jeg føler også at runderingstreninga har gitt noen positive fordeler her. Han prøvde nemlig ikke å tjuvstarte fra meg. Jeg kunne ta av lina og vente og han satt rolig og med fokus på mottakeren (akkurat som på linja i runderinga). Et lite starthyl var alt han kom med da jeg kommanderte "Gi bud" med lav stemme. Dette så jammen lovende ut! Takk til Elisabeth som bestemt og myndig kommanderte ham til å bli (og fikk ham til det!) og deretter når hun var klar, rolig kommanderte ham tilbake til meg! Jippi! Det gav en god følelse å se at han faktisk kan gjøre dette på en så relativt rolig måte!

Det ble alt i alt en veldig positiv trening også for meg! Nå skal det sies at det er en forskjell fra forrige torsdag! Og det er at jeg har vært hjemme i dag og gått tur på dagen. Tror det spiller litt inn på stress/ ikke stress hos Aiko. Følte at han var lettere å roe ned i dag og da kan dette være en av forklaringene. Men jeg tror absolutt at jeg skal fortsette med klikkern, men prøve å avansere litt raskere slik at han ikke får godbit så ofte. Det er det som er det vanskelige: å klare å komme over dit at man kan gå hele øvelser og etter hvert hele programmet uten belønning i form av godbit (eller lek)!

Budføringa ble i alle fall en veldig fin avslutning på en positiv treningskveld på klubben. Tror vi får et trivelig treningsmiljø i denne gruppa framover med så mange hyggelige folk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar